خشکبار ایران

در اینجا سعی داریم با بررسی جدید ترین مقالات خارجی و استفاده از تجربیات داخلی کارشناسان به فرمول مناسبی برای رشد کمی و کیفی و صادراتی کردن محصولات خشکبار ایران برسیم.

خشکبار ایران

در اینجا سعی داریم با بررسی جدید ترین مقالات خارجی و استفاده از تجربیات داخلی کارشناسان به فرمول مناسبی برای رشد کمی و کیفی و صادراتی کردن محصولات خشکبار ایران برسیم.

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گل ارکیده که نام دیگر این خانواده از گل ها ثعلب است و ثعلبی که در بستنی استفاده میشود از نوعی ارکیده گرفته شده است. امروزه این گل ها در بخش عظیمی از دنیا تولید میشوند. گونه های وحشی آن در شمال ایران و شهرهای گرمتر وجود دارد. این گل از گل های بسیار زیبا، ظریف و منحصر به فرد است و قادر به رشد در خانه و خارج از خانه می‌باشد. این گل از بهترین و زیبا ترین گل های زینتی و آپارتمانی محسوب میشود. تعدد تنوع این گل بسیار چشمگیر است. برخی از انواع آن ها دارای دو تا سه رنگ هستند، به عنوان مثال، نوع کاتالیا در دو رنگ و ننماد رنگ های گل ارکیده و خواص آنوع وندای آن در سه رنگ موجود است، که هرکدام از رنگ های آن بیانگر یک نماد است. برای مثال رنگ قرمز آن نماد عشق، سفید آن نماد فروتنی، بنفش آن نماد تحسین، احترام و وفاداری و زرد آن نماد شادی و شروع دوباره است. این گل ها در سه نوع ایستاده (پودیال)، خمیده (سیمپودیا)، و بالارونده وجود دارند.  بسته به محل سکونت آن، شکل، بافت و سایزهای متفاوتی دارد. این گل ریشه ی واقعی ندارد و ریشه های آن به شکل ساقه های زیرزمینی است. این گل بسیار دوستدار هوای معتدل (۱۶تا ۲۴درجه) است، عاشق رطوبت است، ولی در عین حال نباید زیاد به آن آب داد و باید انتهای گلدانمان سوراخی وجود داشته باشد تا آب اضافی آن خارج شود و مانع پوسیدگی ریشه شود، بهتر است همیشه کنار آن مقداری خزه وجود داشته باشد تا رطوبت لازم این گل زیبا را تامین کند. علاوه بر این میتوانید از اسپری آب برای گل ها استفاده کرد یا از بخور سرد در فضای نگهداری آن استفاده کرد و بهتر است همیشه با هوای تازه در تماس باشد. برای خریداری این گل بهتر است بوته ی آن را تهیه کنید چون بذر آن علاوه بر مدت زمان زیادی که طول میکشد تا گل بدهد(2 تا 5 سال)، برای نگهداری آن به شرایط استریل نیاز دارد. ارکیده ها از نظر تکثیر دارای شرایط خاصی هستند و در مقیاس تجاری از طریق روش های کشت بافت تکثیر میشوند. تکثیر گل ارکیده از طریق بذر زمانبر و مستلزم استفاده از قارچ های همزیست برای جوانه زنی می باشد. بعضی از گونه­های ارکیده از طریق تقسیم بوته قابل تکثیر هستند. بعضی گونه های ارکیده نیز از طریق قلمه انتهایی قابل تکثیر هستند.  برای خرید آن باید به منطقه سکونت خود نیز توجه کنید و اطلاع پیدا کنید که با آب و هوای محل سکونت شما سازگار باشد تا بتواند رشد کند، گل بدهد و زنده بماند. برخی از انواع این گل های زیبا هیچ عطر و بویی ندارند ولی جالب است که بدانید به دلیل رنگی بودن و معطر بودن گل های این گل، در صنایع غذایی و ادویه ها استفاده میشود. از عصاره ی این گل برای  جوانسازی پوست و آبرسان پوست استفاده میشود. در درمان های سنتی آسیایی هم استفاده میشود. در اروپا استفاده هایی برای ساخت چای و تنباکو دارد. در کشور استرالیا از میوه ی نوعی گل ارکیده برای ضد بارداری استفاده میکنند.    

  • خشکبار ایران